Σάββατο 9 Ιουλίου 2016

ΟΣΑ ΔΕΝ ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ - Γράφει : Βασιλοπούλου Παναγιώτα

ΟΣΑ ΔΕΝ ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΒΑΦΗ - Γράφει : Βασιλοπούλου Παναγιώτα 


Ενώ τόσα είναι χιλιοειπωμένα για τον Κωνσταντίνο Πέτρου Φωτιάδη Καβάφη , ούτε έφθειραν τη φήμη του ποιητή , ούτε ευτέλισαν τα ποιήματα του και τη νοηματική τους. Το αντίθετο συμβαίνει μάλιστα , κάθε φράση σε ποίημα του ή κάθε του λέξη , σε προχωρά σε άλλα επίπεδα κι διαφορετικές ερμηνείες που δεν παραμένουν σε όρια ώστε να πάψουμε να ενδιαφερόμαστε για το έργο της ποίησης του Καβάφη.
Κινήθηκε όμως έξυπνα ο Καβάφης σε πολλά σημεία. Συγκεκριμένα επειδή έγραφε σε μια χρονική περίοδο που μεσουρανούσε ο Φερνάντο Πεσσόα, έκανε το εξής . Κοινοποιούσε ή έγραφε με πολλά ψευδώνυμα που εφεύρισκε , έτσι ώστε δεν ήξεραν πως ανήκουν σε έναν ποιητή , αλλά σε διαφορετικούς .
Όλα αυτά τα γραπτά του , είτε είχαν εκδοθεί , είτε όχι , τα βρήκαν σε ένα μπαούλο , τακτοποιημένα και συλλεγμένα μετά το θάνατο του ,που το άνοιξαν. Κινήθηκε λοιπόν ανώνυμα , μη γυρεύοντας τη δόξα και έγραφε μέσα στην ανυπαρξία , δίχως να μάχεται για τιμές και διακρίσεις. 

Ως γνωστό σε όλους μας , ο Καβάφης κατέληξε στις 29 Απριλίου 1933 , όπου κι έκλεινε τα εβδομήντα έτη ζωής του , από καρκίνο του λάρυγγα . Σε όλα του όμως ήταν λες κι είχε κάνει συμφωνία με το πεπρωμένο . Απεβίωσε στη γενέτειρα του, είχε φροντίσει δέκα χρόνια πριν για τη διαθήκη του , χωρίς να σημαίνει πως ζούσε περιμένοντας το θάνατο , αλλά το αντίστροφο , έβλεπε την προοπτική του θανάτου με μια πολύ σοβαρά υπεύθυνη στάση προς την ετοιμότητα του συμβάντος.
Ο ποιητής μας, φαίνεται πως έχει δεχθεί τις απόψεις και τα πιστεύω του Φιλοσόφου Φρίντριχ Νίτσε , γιατί και χρονολογικά ήταν ο πρώτος Έλληνας ποιητής που γίνονται αναφορές άμεσα στα γραπτά του. Από τη πρώτη μάλιστα δημιουργική του περίοδο , απ΄ την αρχή της δεκαετίας του 1890 κι ύστερα , οι έννοιες στα ποιήματα του χαρακτηρίζονται από όρους καθαρά νιτσεϊκούς . Παράδειγμα ισχυρό , η επιθυμία για δύναμη, να αποκτήσει δηλαδή ο άνθρωπος τεράστια δύναμη , να γίνει κατά Νίτσε υπεράνθρωπος.

Στο ποίημα του Καβάφη με τίτλο «Δυνάμωσις», φαίνεται απροκάλυπτα ο πόθος για την υπέρβαση απόκτησης δύναμης. Πιθανολογούν πως το συγκεκριμένο ποίημα γράφτηκε το 1903 , όπου σ΄ αυτό βρίσκουν λέξεις κλειδιά .
«Δυνάμωσις»
Όποιος το πνεύμα του ποθεί να δυναμώσει
να βγει από το σέβας κι από την υποταγή .
Από τους νόμους μερικούς θα τους φυλάξει ,
αλλά το περισσότερο θα παραβαίνει
και νόμους κ΄ έθιμα απ΄ την παραδεγμένη
και την ανεπαρκούσα ευθύτητα θα βγει.
Απ΄ τες ηδονές πολλά θα διδαχθεί.
Την καταστρεπτική δεν θα φοβάται πράξι
το σπίτι το μισό πρέπει να γκρεμισθεί.
Έτσι θ΄ αναπτυχθεί ενάρετα τη γνώσι .



Στο ποίημα αυτό διακρίνουμε τις απόψεις του που είναι καθαρά περί ελευθερίας και την περιγραφή μιας προτροπής προς την σκιαγράφηση για μία διαδρομή με κατεύθυνση τη γνώση και τη διανόηση. Ο στόχος του ήταν μόνιμα η κατάκτηση για γνώση και όντως η απόλυτη γνώση διακρίνουμε πως φωλεύει στην ποίηση του.
Για τον Καβάφη εκεί που είναι κρυμμένες οι αρνήσεις , είναι και οι καταφάσεις . Η γνώση είναι δύναμη , ισχύς , είναι η σωτηρία από δεινά ανόητων καταστάσεων της ζωής. Μέσα στο αδύναμο , είναι κρυμμένο το δυνατό . Το δυνατό που έχει εξουσία στην δίωξη της «Αθλιότητας»….






ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ : ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ - ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ – ΡΕΠΟΡΤΕΡ –ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ
( Φωτογραφίες απο το google , το σπίτι του Καβάφη )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου