Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

Τι Ξέρουμε για τις Πλημμύρες ; Προετοιμάζοντας τα παιδιά. : Παναγιώτα Βασιλοπούλου

 

Τι Ξέρουμε για τις Πλημμύρες ; Προετοιμάζοντας τα παιδιά.


Τα παιδιά πρέπει να είναι ενήμερα για όλες τις φυσικές καταστροφές .. Πώς όμως μιλάμε στα παιδιά για τις φυσικές καταστροφές;



Επιστημονικό Άρθρο : Παναγιώτα Βασιλοπούλου : Αστυνομικός & Δικαστικός Ρεπόρτερ στην Εγκληματολογία , με Σπουδές στη Σχολική Ψυχολογία και στην Ειδική Αγωγή . Δημοσιογράφος Ε.Σ.Ε.Τ – HELLAS PRESS AGENCY



Οι ομιλίες για τις φυσικές καταστροφές είναι δύσκολα θέματα αλλά απαραίτητα για τα παιδιά μας. Συνεπώς πρέπει να γίνονται σε θετικό κλίμα , υποστηρικτικό και με υποστηρικτική στάση . Προετοιμάζοντας τα παιδιά το κλειδί της ομιλίας μας είναι να μιλήσουμε στη γλώσσα τους ώστε να γίνουμε κατανοητοί . Το ότι θα τους μιλήσουμε για τα δυσάρεστα γεγονότα που φέρνουν οι φυσικές καταστροφές , θα τους μιλήσουμε με απλή γλώσσα ώστε να νιώσουν μετά την ομιλία πως είναι οχυρωμένα με γνώσεις και θα νιώθουν ασφάλεια σε οποιαδήποτε φυσική καταστροφή.

Πώς μιλάμε λοιπόν στα παιδιά για τις πλημμύρες ;



Αρχικά θα μας χρειαστεί οπτικοακουστικό υλικό για να γίνει πιο ενδιαφέρουσα η ομιλία μας και υλικό από τοπία που έχουν πλημμυρίσει. Σε καμία περίπτωση δεν δείχνουμε υλικό από θύματα της πλημμύρας , ακόμα κι αν ήδη τα παιδιά έχουν δει στα ΜΜΕ . Θέλουμε να τα ενημερώσουμε και να τα διδάξουμε κι όχι να τα τρομοκρατήσουμε και στόχος μας είναι στο μέλλον να είναι προετοιμασμένα νιώθοντας ασφάλεια στις φυσικές καταστροφές.

Μετά την εισαγωγή μου θα μπω στο κυρίως θέμα , πώς μιλάμε λοιπόν στα παιδιά για την πλημμύρα .



Ξεκινάμε την ομιλία μας , ορίζοντας στα παιδιά τι σημαίνει πλημμύρα . Έτσι λοιπόν εξηγούμε πως ''πλημμύρα ''' προέρχεται από το ξεχείλισμα των ποταμών των λιμνών , ή λόγο υποθαλάσσιων σεισμικών δονήσεων , τυφώνων ακόμα και κατάρρευση από φράγματα . Έτσι λοιπόν η πλημμύρα είναι το Νο2 φυσική καταστροφή και σημαίνει πως το έδαφος , δεν έχει το στοιχείο του νερού και θα κατακλυστεί από νερό.

Αιτίες για μια πλημμύρα είναι μια έντονη βροχόπτωση, ισχυρές καταιγίδες , έχει σαν αποτέλεσμα ταχεία ύψωση νερού, το οποίο στο πέρασμα του μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές σε κατασκευές, όπως κτίρια, γέφυρες κλπ, να παρασύρει αυτοκίνητα, να ξεριζώσει δέντρα κ.α. Οι πλημμύρες, που έχουν σαν αίτιο τις βροχοπτώσεις, μπορεί να προκαλέσουν ακόμα και καταστροφικές κατολισθήσεις εδαφών .

Αν εμφανιστεί μεγάλη πλημμύρα εξηγούμε στα παιδιά πως είναι μάταιο να μείνουμε στο μέρος που είμαστε και να είναι προετοιμασμένα για να εκκενώσουμε το χώρο και να πάμε σε ασφαλή μέρος που δεν θα κινδυνέψει το έδαφος να πλημμυρίσει.

Η πλημμύρα πρέπει να ξέρουμε πως φέρνει μαζί της μπάζα βρομιές και πολλές φορές άγνωστα αντικείμενα . Πολλοί παράγοντες συνηγορούν σε μία ξαφνική πλημμύρα, λοιπόν , όπως: η ένταση της βροχής και η διάρκεια της, η τοπογραφία, οι συνθήκες του εδάφους, η καταστροφή των δασών και σφοδρές καταιγίδες .



ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΛΗΜΜΥΡΩΝ ΤΟ ΟΠΛΟ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΊΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ .


Σε αυτό το σημείο θα αναφέρω τι πρέπει να κάνουν οι γονείς για να είναι κι αυτοί προετοιμασμένοι , γι΄ αυτό σημαντικό στις ομιλίες μας στα Σχολικά Συγκροτήματα είναι να παρευρίσκονται και οι γονείς .


ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΜΜΥΡΑΣ

Αν είστε μέσα σε κτίριο

  • Εγκαταλείψετε υπόγειους χώρους και μετακινηθείτε σε ασφαλές υψηλό σημείο.

Αν βρίσκεστε σε ανοικτό χώρο

  • Μην διασχίσετε χείμαρρο πεζή ή με αυτοκίνητο.

  • Μείνετε μακριά από ηλεκτροφόρα καλώδια.

  • Μην περάσετε κάτω από γέφυρες που υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσουν

  • Μην πλησιάζετε σε περιοχές όπου έχουν σημειωθεί κατολισθήσεις.


ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΛΗΜΜΥΡΑ

  • Μην εμποδίσετε το έργο των δια-σωστών

  • Παραμείνετε σε ασφαλές μέρος μέχρι οι αρχές σας πουν πως είστε πλέον ασφαλής να γυρίσετε στο οίκημα σας που θα έχουν ελέγξει πως δεν πρόκειται να καταρρεύσει . Γιατί αν κάνετε το αντίθετο βάζετε σε κίνδυνο και τη ζωή των παιδιών σας και των οικείων σας

  • Μην παραβλέπετε τις οδηγίες που σας δίνουν οι αρχές




Η ομιλία μας σε ένα Σχολικό συγκρότημα δεν σταματά εδώ . Πρέπει να μιλήσουμε για ένα σχέδιο δράσης που θα ακολουθήσουν ο Διευθυντής , οι δάσκαλοι και όσοι ανήκουν σε ένα σχολικό συγκρότημα. Εμείς οι Σχολικοί Ψυχολόγοι :


  • Πρέπει να τους ενημερώσουμε για το πως να χειριστούν το βέλτιστο για την ασφάλεια της ζωής των μαθητών και να έχουν οργάνωση σε ένα σχέδιο διαχείρισης κρίσης .

  • Οι Σχολικοί ψυχολόγοι θα βοηθήσουν τους μαθητές στο να ελαχιστοποιηθούν για αρχή τα ψυχικά και συναισθηματικά τραύματα , θα δώσουν δηλαδή τις πρώτες ψυχολογικές βοήθειες .

Όπως είναι  τα Σημάδια ψυχικών δυσκολιών στα παιδιά και τους εφήβους

Ύστερα από ένα καταστροφικό γεγονός, τα παιδιά μπορεί να βιώσουν ένα εύρος συναισθημάτων, όπως φόβο, θυμό, άγχος, θλίψη ή πένθος. Ανάλογα με την ηλικία, οι αντιδράσεις στο γεγονός ποικίλουν και θεωρούνται αναμενόμενες, καθώς αποτελούν τις προσπάθειες του παιδιού να ανταπεξέλθει του γεγονότος. 

  • Συνεπώς ένα σχέδιο διαχείρισης κρίσεων σημαντικό ρόλο παίζει η επιλογή με δεξιότητες ατόμων με άριστες γνώσεις επί του θέματος. Θα ενημερώσει πρώτιστα την Τοπική Κοινωνία και τους Συνεργαζόμενους Φορείς.


Έχοντας Επαγγελματική Εξειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία για κάθε είδους φυσική καταστροφή  αλλά και ως Δημοσιογράφος θα παραθέσω τα σημαντικότερα πριν κλείσω το άρθρο που πρέπει να εφαρμοστούν σε κάθε φυσική καταστροφή , όπως είναι και η πλημμύρα :

  1. Ειδοποίηση ασθενοφόρου σε περίπτωση τραυματία για τη διακομιδή του σε Νοσοκομείο

  2. Κάποιος που θα αναλάβει την ευθύνη ενημέρωσης των Αστυνομικών Αρχών και των Γιατρών, επίσης ενίσχυσης ψυχολόγων για να στηρίξουν στο έργο του το Σχολικό Ψυχολόγο, ενημέρωση κοινωνικών Υπηρεσιών , όπως και τα ΜΜΕ ώστε ο ρόλος τους να είναι βοηθητικός στην ενημέρωση κι όχι να εκμεταλλευτούν τον ανθρώπινο πόνο ή αγωνία.

Κλείνοντας το άρθρο μου κάπου εδώ , είναι πάρα πολλά που δεν θα αναφέρω γιατί τα μεγάλα σε έκταση άρθρα κουράζουν το αναγνωστικό κοινό. Έτσι έμεινα στα βασικότερα και τα πιο ουσιαστικά.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου