''ΟΙ
ΡΊΖΕΣ ΚΙ Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
.............................
ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΣΔ : Παναγιώτα Βασιλοπούλου : Δημοσιογράφος
ΕΣΔ
ΠΗΓΗ
: ΕΡΕΥΝΕΣ ΜΟΥ – ΜΕΛΕΤΕΣ ΜΟΥ
Η
Υπαρξιακή Έκφραση , με αρχή από τα χρόνια
του Αρχαίου Θεάτρου :
Η
Τέχνη των Τεχνών είναι το Θέατρο . Η
ανάγκη του ανθρώπου , για ευχαρίστηση
ή διασκέδαση , για να κατευνάσει φόβους
, αγωνίες , στεναχώριες , ταυτίστηκαν
άρρητα με την Τέχνη του Θεάτρου . Αγωνίες
όπως ο φόβος για το Θάνατο , τις αρρώστιες
, υπαρξιακή αναζήτηση , γέννησαν την
ανάγκη να αποδίδουν με παραστατικό
τρόπο , διάφορες καταστάσεις , που
κινούσαν έντονα το ενδιαφέρον.
ΑΚΟΜΑ ΜΑΓΕΥΕΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ |
Αυτό
που κάνει την Υποκριτική Τέχνη ακαταμάχητη
,είναι πως έχει αμεσότητα , από τον
ηθοποιό στον θεατή . Οι θεατές συμπάσχουν
, συμμετέχουν με την παρουσία τους και
, πολλές φορές , την ώρα της παράστασης
ανταλλάζουν προβληματισμούς , που τους
κινούν έντονα το ενδιαφέρον.
Στην
Αρχαία Ελλάδα , το Θέατρο Κυριάρχησε
και είχε τη σπουδαιότερη Κορύφωση ,
εξ΄ ου και οι Αρχαίοι Ποιητές , όπως ο
Αισχύλος , ο Σοφοκλής, Ο Αριστοφάνης ,
κ.α που θα αναλύσω , όπου ο καθένας τους
δημιούργησε και μια μορφή θεατρικής
Τέχνης , όπως , την Τραγωδία, Σάτιρα την
Κωμωδία, όπου εξιχνίαζαν πτυχές της
ανθρώπινης ψυχής και τις ανέλυαν , μέσα
από τα θεατρικά τους έργα .
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑ |
Η
αξία του Αρχαίου Θεάτρου , δεν έχασε στο
πέρασμα των αιώνων , την ανεκτίμητη
αξία. Ένας ηθοποιός που δεν είναι άριστος
γνώστης , του πως, ποιοι , τι , ποια είναι
τα είδη , τα πάντα για τους αρχαίους
ποιητές , γιατί γράφτηκαν τα έργα και
σε ποια κατηγορία ανήκουν , δεν μπορεί
να γίνει αποδεκτός για την ερμηνεία του
σε μια παράσταση , όπως συνήθως λέμε ,
να παίξει στην Επίδαυρο , γιατί ο πήχης
είναι πολύ μεγάλος για μια τέτοια
ερμηνεία , και πρέπει η διαδρομή του
Ηθοποιού να είναι ποιοτική και να έχει
μια πορεία αξιόλογη στον Υποκριτικό
χώρο .
Με
λίγα λόγια πρέπει να είναι άριστος
γνώστης και καλλιεργημένος για να
στηρίξει τέτοιους ρόλους . Να έχουν μπει
στο πετσί του οι γνώσεις .
ΟΛΟΙ
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ :
ΑΙΣΧΥΛΟΣ |
Αισχύλος
: έργα του
- Πέρσαι
- Επτά Επί Θήβας
- Ικέτιδες
- Αγαμέμνων
- Χοηφόροι
- Ευμενίδες
- Προμηθεύς δεσμώτης
ΣΟΦΟΚΛΗΣ |
Σοφοκλής
: έργα του
- Αίας
- Αντιγόνη
- Τραχίνιαι
- Οιδίπους Τύραννος
- Ηλέκτρα
- Φιλοκτήτης
- Οιδίπους Επί Κολωνώ
- Άλκηστις
- Μήδεια
- Ηρακλείδαι
- Ιππόλυτος
- Εκάβη
- Ανδρομάχη
- Ικέτιδες
- Ηρακλής μαινόμενος
- Τρωάδες
- Ηλέκτρα
- Ιφιγένεια η εν Ταύροις
- Ελένη
- Ίων
- Φοίνισσαι
- Ορέστης
- Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
- Βάκχαι
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ |
Αριστοφάνης
: τα έργα του
- Αχαρνής
- Ιππής
- Νεφέλαι
- Σφήκες
- Ειρήνη
- Όρνιθες
- Λυσιστράτη
- Θεσμοφοριάζουσαι
- Βάτραχοι
- Εκκλησιάζουσαι
- Πλούτος
- Ασπίς
- Δύσκολος
- Επιτρέποντες
- Μισούμενος
- Περικειρομένη
- Σαμία
- Σικυώνιος
Τα
είδη Του Θεάτρου :
Το δράμα .
Το Σατυρικό
Δράμα .
Η κωμωδία :
Αρχαία Κωμωδία
Μέση
Κωμωδία
ΤΟ
ΔΡΑΜΑ :
Στο
δράμα , οι ήρωες ήταν , για τους τραγικούς
ποιητές , πρόσωπα τα οποία άξιζαν την
τιμωρία τους , γιατί αδίκησαν ,διέπραξαν
αμαρτήματα , έκαναν εγκλήματα , και
πληρώνουν ώστε το θεατρικό κοινό νιώθει
πως δικαίως έχει τραγικό τέλος ή τραγική
κατάληξη .
Όταν
όμως δεν προξένησαν οι ίδιοι την τραγικό
χτύπημα της μοίρας , κι οι ήρωες υπέφεραν
, υπέφερε μαζί τους και οι θεατές . Γι΄
αυτό οι Μοίρες , κόρες του Δία και της
Θέμιδας , της Θεάς της δικαιοσύνης ,
γιατί οι ήρωες πολλές φορές ήταν ήρωες
με αρετές , με ήθος , με σωστή συνείδηση
, αλλά χτυπήθηκαν από τις Μοίρες ,όπου
κι από κει βαστά η φράση , '' Τον χτύπησαν
οι Μοίρες '' .
Ο
Αισχύλος , έδωσε
μορφή κι υπόσταση στην Τραγωδία , το
Δράμα, και μέσα από τα έργα του , που όλα
είναι τραγικά . Όπου έπειτα με
διαφορετικότητα , και μικρές αλλαγές ,
ακολούθησαν οι επόμενοι αρχαίοι ποιητές
.
ΤΟ
ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ :
Η
μορφή του Σατυρικού δράματος ,
σύμφωνα με τον Αριστοτέλη , ήταν ο
αυτοσχεδιασμός των υποκριτών , παράλληλα
με το δράμα , συνυπήρξε και η σάτιρα , με
τη μεταμφίεση σε ξωτικά πνεύματα του
δάσους , μεγάλα αυτιά , πλακουτσωτές
μούρες , και συμβόλιζαν μεγάλους και
έως τεράστιους φαλλούς , όπου μέσα από
το γέλιο , κατέληγε η τραγωδία σε
ανακούφιση στους Θεατές , μετά από τα
όσα τραγικά είχαν προϋπάρξει της
παράστασης. Με αίσιο λοιπόν τέλος της
τραγωδίας .
Η
ΚΩΜΩΔΙΑ :
Κι
εδώ βρίσκουμε πως τα φαλλικά σύμβολα
κατέχουν εξέχουσα θέση για εύθυμη , των
οργιαστική εορτή με παντομίμες , με
μασκαρέματα που δεν απέχουν πολύ από
τις δικές μας απόκριες , εξ ΄ου και οι
ρίζες των αποκριών , τιμώντας το θεό
Διόνυσο .
Η κωμωδία , πήρε πλήρη διαμόρφωση
, ως θεατρικό είδος , σε δωρικές περιοχές
, με τη μορφή της φάρσας και σατίριζαν
πολιτικά πρόσωπα, φορώντας κισσούς στο
πρόσωπο, και έκαναν χοντροκομμένα
αστεία.
ΕΞ΄ΟΥ ΚΙ ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ |
Η
κωμωδία , ετυμολογικά από το κώμου :
σημαίνει , λαϊκή εορτή , διασκέδαση προς
Τιμήν του Διονύσου . Γέλιου και εμπαιγμών
, η δεύτερη ετυμολογική : ωδή : τραγούδι
, άσμα με λυρισμό .
Ο
Αριστοφάνης , με
τους μέσα από την δημιουργική φαντασία
του , και τους έξυπνους εμπαιγμούς τους
, την καυστική σάτιρα εξυμνούσε , τις
αξίες , την ελευθερία , ακόμα και την
ελευθερία να κρίνει πολιτικούς ιδεολογίες
πολιτικές , γεγονότα και Θεσμούς.
Κλείνοντας εδώ το άρθρο μου , που πολλά ακόμα θα είχα να γράψω , θα γινόταν βιβλίο κι όχι άρθρο , από αρχαίους λοιπόν χρόνους η γνώση για τα είδη θεάτρου , για τους αρχαίους ποιητές , και πως εξελίχθηκε ανά τους αιώνες που , ακόμα και το κάθε αρχαίο θέατρο έχει τη δική του ιστορία , και επειδή είναι όντως μαγεία η Τέχνη του Θεάτρου , σας αφήνω να την ανακαλύψετε μόνοι σας , απλώς φρόντισα για μια εύκολη διαδρομή , με τάξη και σειρά για να κάνετε την αρχή σας
''Στον
μαγικό Κόσμο Του Θεάτρου από αρχαίων
Χρόνων΄΄
Παναγιώτα
Βασιλοπούλου – Δημοσιογράφος ΕΣΔ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου