Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΡΤΟΥ - ΧΑΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ
Γράφει : Βασιλοπούλου Παναγιώτα
«Να ΄μουνε κι είντα να
‘ μουνε δρεπάνι που θερίζεις ,
κι ολημερίς να με θωρείς
και να με κανακίζεις..»
Τέχνη ; Παράδοση; Ιστορία;
Έθιμο ;
Αμέτρητοι τρόποι
ζυμώματος , αμέτρητες συνταγές .
Ναι , πρόκειται για την
ιστορία του άρτου και τα μυστήρια που
κρύβει ανά τους αιώνες όσον αφορά τις
αναπάντητες ερωτήσεις, για το πότε , που
, και πως , ξεκίνησε η ιστορία του άρτου
.
Χαμένη στα βάθη των
αιώνων κρύβεται κάπου η ιστορία για
τις ρίζες του. Πλειάδα ερευνητών , από
λαογραφικές , όπως και γαστρονομικές ,
έρευνες τους , δεν έχουν καταλήξει
ακόμη , για το ποια τελικά , είναι η
αληθινή απόδειξη που θα επαληθεύσει
την ιστορική του προέλευση.
1) ΤΟΝ ΑΡΤΟΝ ΗΜΩΝ ΤΟΝ
ΕΠΙΣΟΥΣΙΟΝ , ΑΛΛΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΤΙ
ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΤΟ ;
Το πιο σίγουρο , είναι
πως οι συνταγές για το ψωμί , τα παράγωγα
του: όπως γλυκίσματα άρτου , παραδοσιακές
συνταγές , αναφορικά , οι λαγάνες , το
εφτάζυμο , το ψωμί με σίκαλη , το λαδόψωμο
, τα πλουμισμένα Κρητικά ψωμιά , τα ψωμιά
της μοίρας, τα ψωμιά του αρραβώνα και
του γάμου , η τέχνη της διακόσμησης
τους και οι έννοιες του συμβολισμού του
στολίσματος , ερμηνεύονται και έχουν
βάση , στη κάθε κατηγορία που αναφέρω
, θα εξηγήσω τις ρίζες των εθίμων , που
κατατάσσουν τοπογραφικά , πρώτη την
Κρήτη , όχι για τις ρίζες του άρτου, μα
για την τέχνη της και τις συνταγές της
, όπως και τα μυστικά, όσον αφορά την
παράδοση της . Μετέπειτα ακολουθεί , η
Σμύρνη , η Μακεδονία και η Κύπρος ,ως
επικρατέστερες για τις παραδοσιακές
συνταγές τους .
Για ακόμα μία φορά θα
χρησιμοποιήσω φράση του Καζαντζάκη: σε
στίχους του για την αξία του άρτου:
«- Άιντε λιγνέ Ψαρή κι
Αστέρω μου , το χώμα ξεκλειδώστε ,
μικρό- μικρό ΄ναι το
χωράφι μου ,
μα θα το σπείρω στάρι
όλοι να φάμε να χορτάσουμε και ζευτικά
κι ανθρώποι…..
Αναφέρει επίσης στην
Οδύσσεια , ο Καζαντζάκης , μια συγκλονιστική
φράση για τον άρτο :
« Σκύβω στη γης και σαν
ψωμί φιλώ το μυρισμένο χώμα …»
Ο Άρτος υμνήθηκε με
σεβασμό , από τις πιο μεγάλες προσωπικότητες
της λογοτεχνίας , όπως και από τον απλό
λαό μας . Φράσεις όπως , «Για Ένα Κομμάτι
ψωμί» , « μαζί φάγαμε ψωμί κι αλάτι» «
Ο λόγος σου με χόρτασε και το ψωμί σου
φάτο» , ό όρκος που δίνουμε : « Μα στο
ψωμί που τρώγω» , ή η φράση « Βγάζω το
ψωμί μου» ,είναι φράσεις που
χρησιμοποιούνται από τη λαϊκή τάξη της
εργατιάς , την τάξη του μεροκάματου και
το μόχθου.
2) ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΡΤΟΥ ;
Ένα μυστήριο πλανάται
, που γοητεύει πολλές φορές , στο μεγάλο
και κύριο ερώτημα που τίθεται , για
το ποιες είναι οι ρίζες στην τέχνη της
αρτοποιίας . Τις παραδόσεις τις λαογραφικές
τις γνωρίζουμε , την ιστορία της
αρτοποιίας όμως όχι. Στο συγκεκριμένο
θέμα θέτονται πολλά ερωτήματα που δεν
βρίσκουν μια επιστημονική εμπεριστατωμένη
εκδοχή και δεν συναινούν να συνδεθεί
το πάζλ της προέλευσης του .
Σκόρπια τα κομμάτια
και σκόρπιες και οι εκδοχές . Το βέβαιο
είναι πως ανά την οικουμένη , το πιο
κοινό σημείο του πολιτισμού των λαών.
είναι το ψωμί . Το ψωμί της ανθρωπότητας
θα λέγαμε.
Μερικοί Έλληνες
ερευνητές , και Ελληνικά ερευνητικά
κέντρα Λαογραφίας , μετά το 1970 , θέλησαν
να περισώσουν αξιοσημείωτες, επιστημονικές
πλέον αποδείξεις , για τις πολιτισμικές
και ιστορικές έγκυρες πηγές της
προέλευσης του άρτου . Οι επιστήμονες
βρίσκονται σε σύγχυση , διότι στοιχεία
πιστοποιούν και στοιχεία αναιρούν , με
αποτέλεσμα να μην στοιχειοθετείται μια
ακριβής, εμπεριστατωμένη ιεραρχία της
ιστορίας του άρτου .
3) ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΟ
ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
ΆΡΤΟΥ;
Πολλές είναι οι εκδοχές
για την ιστορία του . Όλες μαζί όμως δεν
συνθέτουν μια τεκμηριωμένη απάντηση
με σαφήνεια . Μια εκδοχή που υπάρχει ως
πιο επικρατέστερη είναι πως η μητήρ
του σίτου είναι η Θεά Δήμητρα . Ετυμολογικά
η Θεά Δήμητρα είναι η γη, Δη – Μήτηρ
λοιπόν . Με μια σύντομη περιγραφή να
αναφέρω το μύθο που συνδέει ως επικρατέστερη
, μία , από τις εκδοχές , όπου φανερώνει
, πως η Θεά Δήμητρα είναι η Θεά που χαρίζει
στην γη τους καρπούς της , εξ ΄ ου κι
ονομάστηκαν Δημητριακά.
Ο μύθος αναφέρετε στην
ερμηνεία του μαγικού κύκλου της φύσης.
Ο Δίας επειδή η Δήμητρα αδιαφορούσε για
τους άντρες , θέλησε και πόθησε να την
κατακτήσει. Μεταμορφώθηκε το λοιπόν
σε ταύρο και σαγήνευσε τη Δήμητρα όπου
έμεινε έγκυος και γέννησε την Περσεφόνη.
Ο Πλούτωνας , ο Θεός του
Άδη, ερωτεύτηκε την όμορφη Περσεφόνη,
και την έκλεψε με ένα άρμα από τον Πάνω
Κόσμο .
Το κλάμα της Περσεφόνης
το άκουσε η μητέρα της η Θεά Δήμητρα ,
μα δεν ήξερε από πού προερχόταν. Η Εκάτη
της φανέρωσε το μυστικό , την ένατη μέρα
. Η Θεά Δήμητρα , θύμωσε τόσο πολύ με το
Δία που το γνώριζε, και δεν έκανε τίποτα
για να αποτρέψει την κλοπή της κόρης
τους. Για να εκδικηθεί το Δία και όλους
τους Θεούς , άρχισε να ξεραίνει τη γη.
Απομονώθηκε στο ναό της στην Ελευσίνα
, και η γη σταμάτησε να καρποφορεί , τα
χωράφια ήταν άγονα πια και κόντεψαν από
την πείνα να πεθάνουν οι άνθρωποι και
τα ζώα.
Η λύση δόθηκε τελικά
, από τους Θεούς που συμφώνησαν να μένει
η Περσεφόνη οχτώ μήνες το χρόνο πάνω
στη γη και τους υπόλοιπους τέσσερεις
με τον Πλούτωνα στον Κάτω Κόσμο.
Οι κλιματολογικές
αλλαγές στη φύση , ταιριάζουν απόλυτα
με το μύθο όπου στην Ελλάδα η καλλιέργεια
συνδέεται με τους μήνες που η Περσεφόνη
όσο είναι στον Κάτω Κόσμο η γη παραμένει
ξερή και όσο είναι στον Πάνω Κόσμο
σύμφωνα πάντα με το μύθο, η γη είναι
γόνιμη και όλη η φύση δίνει καρπούς .
4) ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΟ
ΚΥΡΙΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ
, ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΑΡΤΟ;
Θα αναφέρω μια ακόμη
φράση για το ψωμί από το Νίκο Καζαντζάκη,
διότι το καθημερινό ψωμί έχει μεγάλη
αξία:
« Χωρίς ψωμί πεθαίνει
κι η ψυχή , σάρκα κι αυτή σα ΄να ταν ..»
Πρώτο είναι πάντα το
καθημερινό ψωμί , με το οποίο ο φτωχόκοσμος
διατρεφόταν και διατρέφεται , « το ψωμί
του λαού» δηλαδή. «Ο Άρτος του γάμου»
είναι μια λαϊκή ακόμα ιστορική παράδοση
και υπήρχε πάντα στις γαμήλιες τελετές
, κι αυτό γιατί ο κύκλος της ζωής ταιριάζει
άμεσα με τον κύκλο της φύσης.
«Ο άρτος των αρραβώνων»
, δίνει την έννοια της χαράς , της ομορφιάς
της ζωής και απεικονίζει την επιθυμία
να είναι το ζευγάρι ενωμένο στο κύκλο
της ζωής, για το λόγο αυτό έχει σχήμα
σαν μεγάλη κουλούρα , κι είναι φτιαγμένο
μόνο από αλεύρι και ζάχαρη , γιατί τα
υλικά αυτά αντιπροσωπεύουν την λαχτάρα
για μια γλυκιά ζωή ανάμεσα στο ζευγάρι
και τη συνένωση του .
« Ο Άρτος της μοίρας»
, σύμφωνα με τις λαϊκές παραδόσεις ,
αμέσως μετά τη γέννηση μας , οι μοίρες
θα έρθουν πάνω από το νεογέννητο να το
« μοιρώσουν». Για να είναι λοιπόν
απλόχερες με το βρέφος φτιάχνεται αυτός
ο συμβολικός άρτος .
Αυτές είναι από τις
βασικές παραδοσιακά λαογραφικές
ιστορίες για τον « Άρτο» .
5: ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ ΕΔΩ ΜΙΑ
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΝΩ , ΓΙΑ ΤΟ
ΠΟΣΕΣ ΑΚΟΜΑ ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
ΣΥΝΑΝΤΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΚΑΙ
ΣΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΘΟΥΝ ;
Παραδόσεις που σχετίζονται
με τον άρτο , με ένα σωρό σημαντικές
μαρτυρίες και έννοιες , από την κάθε
γωνιά της Ελλάδος είναι πάμπολλες . Από
την αρχαιότητα έως και σήμερα οι
ονομασίες που διασώθηκαν για τον κάθε
άρτο , έχουν ως προέλευση, από το πώς
ψηνόταν , από το σχέδιο που του έδιναν
, από τα υλικά τους, και για τους λόγους
που τα ζύμωναν.
Ο Εσχαρίτης : πήρε την
ονομασία του επειδή ψηνόταν σε σχάρα.
Ο Κριβανίτης : ψηνόταν
σε κρίβανο ,δηλαδή σε ειδικό κινητό
πήλινο φούρνο.
Το βέβαιο είναι ένα,
κλείνοντας κάπου εδώ τη μελέτη μου για
την «Ιστορία του άρτου» , ο Άρτος ήταν
, είναι και θα είναι η πιο πλούσια πηγή
στη διατροφή μας , από αρχαιοτάτων
χρόνων έως και σήμερα !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου